Svar: Mætter kogt vand mindre?

26. april 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Tina

Jeg har aldrig hørt at kogt vand skulle mætte mindre end vand der ikke er kogt ... og jeg kan ikke finde noget om det.

Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen har i samarbejde lavet en håndteringsforskrift for pulverformige modermælkserstatninger. Dette for at forebygge sygdom blandt for tidligt fødte børn. Der har blandt andet i USA været sygdomsudbrud forårsaget af Enterobacter sakazakii hos for tidligt fødte børn, som man mener kan relateres til pulverformige modermælkserstatninger.

Derfor er der lavet regler omkring rutiner og håndtering af modermælkserstatinger på neonatalafdelinger og børneafdelinger. Det betyder blandt andet, at hvis man på sygehuset bruger pulverformig modermælkserstatning, så bør ernæringstiden være så kort som muligt.

Det betyder også at forældre anbefales at børn der flaskeernæres med modermælkserstatning, bør tilberede mme umiddelbart før barnet skal spise, dvs. èn flaske ad gangen. Hvis man vælger at lave mme klar til et halvt eller et helt døgn af gangen, så skal nedkøling af flaskerne foregår hurtigst muligt, f.eks. i et vandbad.

Det anbefales at man har en køleskabstemperatur på max. 5 grader og at man aldrig holder færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflasker eller lignende. I stedet blandes medbragt ...

Annonce

... kogt vand med pulver umiddelbart før brug. Man kan også med fordel vælge at bruge brikker med modermælkserstatning, når der ikke er umiddelbar adgang til at tilberede flasker på stedet, da mme på brik er sterilt.

Mælkerester skal altid kasseres og må ikke genopvarmes.

Disse retningslinjer er særligt vigtige hos præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter og det anbefales at man følger disse regler i den tid de udelukkende får modermælkserstatninger.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når man laver en flaske mme til sit barn er den generelle anbefaling:

- Tænd for den kolde hane og lad ca 200 ml løbe ud af hanen først.
- Tag den mængde vand, der skal bruges, kog det og nedkøl til den temperatur, der står på modermælkserstatnings-produktet. Den anbefalede temperatur kan variere fra produkt til produkt.
- Tilsæt pulver, - mængde som anvist på produktet.
- Ryst flasken godt, så pulveret opløses.
- Hæld lidt af indholdet af flasken ud på dit håndled og mærk efter temperaturen før du giver flasken til barnet.

Der bruges kogt vand i de første 4 måneder – og også herefter, hvis blandingen ikke bruges med det sammen, eller der laves flasker til flere måltider. Dette for at nedsætte risikoen for bakterier.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder