Svar: Mætter kogt vand mindre?
26. april 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Jeg har aldrig hørt at kogt vand skulle mætte mindre end vand der ikke er kogt ... og jeg kan ikke finde noget om det.
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen har i samarbejde lavet en håndteringsforskrift for pulverformige modermælkserstatninger. Dette for at forebygge sygdom blandt for tidligt fødte børn. Der har blandt andet i USA været sygdomsudbrud forårsaget af Enterobacter sakazakii hos for tidligt fødte børn, som man mener kan relateres til pulverformige modermælkserstatninger.
Derfor er der lavet regler omkring rutiner og håndtering af modermælkserstatinger på neonatalafdelinger og børneafdelinger. Det betyder blandt andet, at hvis man på sygehuset bruger pulverformig modermælkserstatning, så bør ernæringstiden være så kort som muligt.
Det betyder også at forældre anbefales at børn der flaskeernæres med modermælkserstatning, bør tilberede mme umiddelbart før barnet skal spise, dvs. èn flaske ad gangen. Hvis man vælger at lave mme klar til et halvt eller et helt døgn af gangen, så skal nedkøling af flaskerne foregår hurtigst muligt, f.eks. i et vandbad.
Det anbefales at man har en køleskabstemperatur på max. 5 grader og at man aldrig holder færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflasker eller lignende. I stedet blandes medbragt kogt vand med pulver umiddelbart før brug. Man kan også med fordel vælge at bruge brikker med modermælkserstatning, når der ikke er umiddelbar adgang til at tilberede flasker på stedet, da mme på brik er sterilt.
Mælkerester skal altid kasseres og må ikke genopvarmes.
Disse retningslinjer er særligt vigtige hos præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter og det anbefales at man følger disse regler i den tid de udelukkende får modermælkserstatninger.
Når man laver en flaske mme til sit barn er den generelle anbefaling:
- Tænd for den kolde hane og lad ca 200 ml løbe ud af hanen først.
- Tag den mængde vand, der skal bruges, kog det og nedkøl til den temperatur, der står på modermælkserstatnings-produktet. Den anbefalede temperatur kan variere fra produkt til produkt.
- Tilsæt pulver, - mængde som anvist på produktet.
- Ryst flasken godt, så pulveret opløses.
- Hæld lidt af indholdet af flasken ud på dit håndled og mærk efter temperaturen før du giver flasken til barnet.
Der bruges kogt vand i de første 4 måneder – og også herefter, hvis blandingen ikke bruges med det sammen, eller der laves flasker til flere måltider. Dette for at nedsætte risikoen for bakterier.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske